Poľnohospodársky dohľad zverejnil prvých 40 elektronických služieb
Elektronické služby, otvorené dáta a 10,000 používateľov
ÚKSÚP všetky služby sprístupní počas roka 2024 na portáli elektronických služieb. Zverejní aj otvorené dáta a registre pre iné orgány verejnej správy, pre odbornú aj laickú verejnosť.
Hovorí Marek Molnár, riaditeľ odboru informatiky ÚKSÚP:
„Dostupných je už skoro 40 elektronických služieb a stále pribúdajú. Začali sme najčastejšie používanými žiadosťami, ako sú certifikovanie hnojív, povolenie používania sekundárnych zdrojov živín a kompostu a uznanie množiteľského materiálu, teda nových osív a sadeníc. Postupne spustíme ďalších viac ako 80 elektronických služieb.“
IS CÚR používa skoro 10 tisíc registrovaných subjektov. Všetci, ktorí sa podieľajú na obrábaní pôdy, pestovaní plodín a množení osív a rastlín pre slovenský potravinársky trh. Teda farmári, vinárske prevádzky, množitelia, producenti a distribútori osív, sadeníc, umelých aj ekologických hnojív a postrekov.
Kontrolovaná slovenská kvalita
Slovenskí poľnohospodári dodržiavajú veľa striktne nastavených zákonov a plnia povoľovacie a ohlasovacie povinnosti.
Pokračuje Marek Molnár:
„Kontrolujeme kvalitu poľnohospodárskych vstupov, aby mal slovenský spotrebiteľ istotu, že slovenské je kvalitné, certifikované a nezávadné. Je to však dlhodobý a zložitý proces. Každý subjekt musí byť registrovaný, držať osvedčenie o odbornej spôsobilosti vo svojej oblasti, podstupovať kontroly a laboratórne testovanie. Farmári sú tým samozrejme administratívne zaťažení. IS CÚR má túto záťaž zmierniť minimálne tým, že všetky úkony sú čo najjednoduchšie a prebiehajú elektronicky.“
Pre ilustráciu, len oblasti hnojív sa týka jedenásť rôznych služieb. Všetky hnojivá, či už umelé alebo ekologické, určené na slovenskú pôdu, musia byť vopred certifikované a uznané, a navyše každý rok ohlásené v množstve aj lokalite ich použitia.
„Okrem slovenskej agendy ÚKSÚP napĺňa aj požiadavky EU. Ohlasovacie povinnosti majú rôzne subjekty, hlavne pre účely európskych štatistík a sledovania vývojových trendov. V súčasnosti napríklad beží kampaň na ohlasovanie predpokladanej úrody ovocia, konkrétne jabĺk, hrušiek, marhúľ a broskýň.“
Systém na slovenskej platforme
Hovorí Marek Ivaňák, prevádzkový riaditeľ YMS:
„Systém vytvoril tím YMS na platforme yAgenda, s ktorou pomáhame organizáciám premeniť sa z papierových na elektronické. Podobne ako aj u iných klientov, organizáciu ÚKSÚP sme postupne rozobrali na logické celky a spolu s internými odborníkmi analyzovali. Následne sme navrhli nové postupy a elektronické služby, ktoré robia len to, čo prináša hodnotu, sú jednoduchšie a maximálne využívajú softvérovú podporu.“