Nový systém poľnohospodárskeho dohľadu má viac služieb ako e-Slovensko

Farmári aj ÚKSÚP majú vďaka novému systému viac času na starostlivosť o úrodu na našich poliach
Pre UKSÚP (Ústredný kontrolný a skúšobný ústav poľnohospodársky v Bratislave) sme vytvorili nový systém (IS CÚR – Centrálny údajový repozitár) s čistými procesmi, jednotnými číselníkmi, jasnými službami a prepojením na mapu. Integrovali sme Centrálny register štátu, Kataster nehnuteľností aj dáta Poľnohospodárskej platobnej agentúry a pripravili a sprístupnili viac ako stovku elektronických služieb pre poľnohospodárov, verejnosť aj iné orgány štátnej správy. 
Odbory ÚKSÚP sú teraz prepojené spoločným systémom, zdieľajú informácie, lepšie spolupracujú a rýchlejšie komunikujú. Poľnohospodárom odpadlo obrovské množstvo byrokracie, pretože nielen podávajú dokumenty a žiadosti elektronicky, ale systém za nich mnohé dáta automaticky vyplní. 
Hovorí Marek Ivaňák, projektový manažér, YMS: ÚKSÚP sa postupne premenil na modernú elektronickú štátnu organizáciu bez papierov, zdržaní a byrokracie. Vydarená elektronizácia premenila celú kultúru organizácie na modernú sviežu a svižnú. Vrátila odborníkom, ktorí sa starajú o bezpečnosť našich potravín, čas venovať sa odbornej práci s vedomím, že o správnosť pracovných postupov a dát sa stará IS CÚR. Poľnohospodárom vrátila energiu potrebnú na starostlivosť o našu pôdu a obživu.

 

Hovorí Marek Molnár, riaditeľ odboru IT, ÚKSÚP: Kontrolujeme kvalitu poľnohospodárskych vstupov, aby mal slovenský spotrebiteľ istotu, že slovenské je kvalitné, certifikované a nezávadné. Je to však dlhodobý a zložitý proces. Každý subjekt musí byť registrovaný, držať osvedčenie o odbornej spôsobilosti vo svojej oblasti, podstupovať kontroly a laboratórne testovanie. Farmári sú tým samozrejme administratívne zaťažení. IS CÚR túto záťaž zmierňuje tým, že všetky úkony sú čo najjednoduchšie a prebiehajú elektronicky.
JEDENKRÁT A DOSŤ V POĽNOHOSPODÁRSKOM DOHĽADE – AKO TO VYZERÁ?
Úplná elektronizácia pre dôležité činnosti
Elektronizovali sme činnosť sekcií Poľnohospodárskych vstupov a kontroly a Rastlinnej výroby a skúšobníctva. Elektronicky sa vydávajú rozhodnutia, certifikáty, osvedčenia, vyjadrenia a oznámenia, potvrdenia o uznaní materiálov, odborné stanoviská a posudky a mnohé iné služby. ÚKSÚP poľnohospodárom, verejnosti a iným orgánom štátnej správy ponúka viac ako stovku elektronických služieb.
Zbavenie sa byrokracie „kúpilo” čas pre odbornú prácu
ÚKSÚP potreboval predovšetkým odstrániť autonómne fungovanie odborov, vlastné a nezdieľané číselníky, systémy a procesy. Oddelenosť zaťažovala odborníkov ÚKSÚP administratívou a poľnohospodárov byrokraciou. Opakované telefonické alebo e-mailové overovania správnosti údajov medzi odbormi oberalo o čas potrebný na odbornú prácu. Poľnohospodári opakovane vypĺňali údaje a dokladali papiere, čo spôsobovalo frustráciu a v sezóne blokovanie času. 
Jedenkrát a dosť pre ÚKSÚP 
Dnes pracovníci ÚKSÚP využívajú spoločnú databázu registrovaných subjektov a odrôd, údaje overujú priamo v systéme a upravujú pre všetkých v reálnom čase. Vďaka prepojeniu modulov systému priamo v žiadostiach vidia automaticky načítané informácie potrebné na rozhodovanie, ako napríklad registráciu subjektov alebo druhov. Tak bez vyrušení pracujú vo vlastnom module, kde majú prístup k údajom z ostatných odborov a nezdržuje ich prepínanie medzi modulmi. Odstránilo sa prepisovanie údajov z papierových žiadostí do systému a zaviedli automatické upozornenia.
Jedenkrát a dosť pre klientov
UKSÚP je napojený na Centrálny register štátu, Kataster nehnuteľností aj Poľnohospodársku platobnú agentúru, takže rovnaký benefit majú aj poľnohospodári. Keď sa prihlásia do systému, automaticky sa zobrazia ich údaje ako IČO, názov, adresa a konateľ. Z katastra nehnuteľností sa jednoduchým kliknutím na mapu do žiadosti automaticky dotiahne výmera, druh pozemku a vlastnícke vzťahy. Ďalej sa v žiadosti automaticky predvyplnia informácie zaregistrované v PPA, teda údaje o hnojení či o pestovaných druhoch na svojich parcelách. Týmto spôsobom poľnohospodár už nikde neuvádza údaje opakovane a sústredí sa len na predmet konkrétnej žiadosti. 
Komunikácia medzi poľnohospodármi a úradníkmi je elektronická, skracuje doby vybavenia žiadostí a pokiaľ ÚKSÚP potrebuje ďalšie informácie, poľnohospodár dostane okamžite e-mail alebo systémové upozornenie.
Efektívna elektronizácia – IMPLEMENTÁCIA DO PRAXE ÚKSÚP
Spoločný základ: IS CÚR predstavuje integračný základ, spoločné logické jadro, doslova „chrbtovú kosť” digitálneho riadenia organizácie. Zorganizoval obrovské množstvo úkonov, procesov, dát, výstupov, výsledkov, certifikátov, zoznamov a podobne.
Presné dáta: Náplňou, resp. „vnútrom” systému sú usporiadané dáta, očistené od potenciálnych chýb, nepresností a duplicít. Pre ÚKSUP vo forme 12 špeciálnych registrov. Každý užívateľ má tak presné a aktuálne dáta o oblasti, za ktorú je zodpovedný.
Digitálna agenda: Na spoločnom základe s čistými dátami sme postavili „obal”, teda digitálne služby. Nastavili sme celkový dizajn práce, procesy, postupy, oznámenia. Pre externých užívateľov elektronické formuláre a ďalšie pracovné nástroje.