JEDENKRÁT A DOSŤ V POĽNOHOSPODÁRSKOM DOHĽADE – AKO TO VYZERÁ?
Úplná elektronizácia pre dôležité činnosti
Elektronizovali sme činnosť sekcií Poľnohospodárskych vstupov a kontroly a Rastlinnej výroby a skúšobníctva. Elektronicky sa vydávajú rozhodnutia, certifikáty, osvedčenia, vyjadrenia a oznámenia, potvrdenia o uznaní materiálov, odborné stanoviská a posudky a mnohé iné služby. ÚKSÚP poľnohospodárom, verejnosti a iným orgánom štátnej správy ponúka viac ako stovku elektronických služieb.
Zbavenie sa byrokracie „kúpilo” čas pre odbornú prácu
ÚKSÚP potreboval predovšetkým odstrániť autonómne fungovanie odborov, vlastné a nezdieľané číselníky, systémy a procesy. Oddelenosť zaťažovala odborníkov ÚKSÚP administratívou a poľnohospodárov byrokraciou. Opakované telefonické alebo e-mailové overovania správnosti údajov medzi odbormi oberalo o čas potrebný na odbornú prácu. Poľnohospodári opakovane vypĺňali údaje a dokladali papiere, čo spôsobovalo frustráciu a v sezóne blokovanie času.
Jedenkrát a dosť pre ÚKSÚP
Dnes pracovníci ÚKSÚP využívajú spoločnú databázu registrovaných subjektov a odrôd, údaje overujú priamo v systéme a upravujú pre všetkých v reálnom čase. Vďaka prepojeniu modulov systému priamo v žiadostiach vidia automaticky načítané informácie potrebné na rozhodovanie, ako napríklad registráciu subjektov alebo druhov. Tak bez vyrušení pracujú vo vlastnom module, kde majú prístup k údajom z ostatných odborov a nezdržuje ich prepínanie medzi modulmi. Odstránilo sa prepisovanie údajov z papierových žiadostí do systému a zaviedli automatické upozornenia.
Jedenkrát a dosť pre klientov
UKSÚP je napojený na Centrálny register štátu, Kataster nehnuteľností aj Poľnohospodársku platobnú agentúru, takže rovnaký benefit majú aj poľnohospodári. Keď sa prihlásia do systému, automaticky sa zobrazia ich údaje ako IČO, názov, adresa a konateľ. Z katastra nehnuteľností sa jednoduchým kliknutím na mapu do žiadosti automaticky dotiahne výmera, druh pozemku a vlastnícke vzťahy. Ďalej sa v žiadosti automaticky predvyplnia informácie zaregistrované v PPA, teda údaje o hnojení či o pestovaných druhoch na svojich parcelách. Týmto spôsobom poľnohospodár už nikde neuvádza údaje opakovane a sústredí sa len na predmet konkrétnej žiadosti.
Komunikácia medzi poľnohospodármi a úradníkmi je elektronická, skracuje doby vybavenia žiadostí a pokiaľ ÚKSÚP potrebuje ďalšie informácie, poľnohospodár dostane okamžite e-mail alebo systémové upozornenie.
Efektívna elektronizácia – IMPLEMENTÁCIA DO PRAXE ÚKSÚP
Spoločný základ: IS CÚR predstavuje integračný základ, spoločné logické jadro, doslova „chrbtovú kosť” digitálneho riadenia organizácie. Zorganizoval obrovské množstvo úkonov, procesov, dát, výstupov, výsledkov, certifikátov, zoznamov a podobne.
Presné dáta: Náplňou, resp. „vnútrom” systému sú usporiadané dáta, očistené od potenciálnych chýb, nepresností a duplicít. Pre ÚKSUP vo forme 12 špeciálnych registrov. Každý užívateľ má tak presné a aktuálne dáta o oblasti, za ktorú je zodpovedný.
Digitálna agenda: Na spoločnom základe s čistými dátami sme postavili „obal”, teda digitálne služby. Nastavili sme celkový dizajn práce, procesy, postupy, oznámenia. Pre externých užívateľov elektronické formuláre a ďalšie pracovné nástroje.